Szakszolgálati feladatok

Nevelési tanácsadás

Milyen jellegű problémákkal fordulnak hozzánk a családok?
– Magatartási zavarokkal, melyek gyakran megnehezítik a gyermek közösségi beilleszkedését, például:
szorongás, visszahúzódás, nyugtalanság, agresszió, szétszórtság.
– Tanulási, illetve képességbeli zavarokkal, például: olvasási, írási és számolási nehézségek, fejletlen mozgás és kézügyesség, figyelmi problémák, képességek alatt teljesítés és teljesítményromlás, lelassult munkatempó stb.
– Pszichoszomatikus problémákkal, vagyis olyan testi tünetekkel, melyek hátterében pozitív orvosi leletek hiányában lelki okokat sejthetünk, pl.: fejfájás, hasfájás, hányás, alvászavar, táplálkozási és szobatisztasági problémák, ideges izomrángások, beszédzavar, asztma.
– A szülők elbizonytalanodása esetén, mikor úgy érzik, támogatásra van szükségük a gyermek nevelését illető kérdésekben. Gyakori ez olyankor, mikor a család életében változások zajlanak, krízisidőszakokon mennek keresztül.

Szakértői bizottsági tevékenység

A szakértői vizsgálat célja
– javaslat tétel beiskolázáshoz
– beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség megállapítása
– sajátos nevelési igény gyanúja esetén a megyei bizottságokhoz történő továbbküldést megelőző előzetes vizsgálat

A szakértői vizsgálat menete
Vizsgálatot a tankerületben lakó, illetve a tankerület intézményeibe járó gyermekek esetében végzünk.
A vizsgálat megkezdéséhez szükséges a szakértői vélemény iránti kérelem című nyomtatvány kitöltött, aláírt és lepecsételt példánya valamint egy részletes pedagógiai vélemény. A vizsgálatot a szülő és az óvoda/iskola is kezdeményezheti. A szülő vizsgálati kérelmét az óvoda/iskola felé jelzi, amely köteles közreműködni a kérelem kitöltésében.
A szakértői vizsgálatok menetéről bővebben olvashat a 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet 5. bekezdésében.

Logopédia


Logopédiai ellátás telephelye: 2040, Budaörs, Ifjúság utca 6. (Herman Ottó Általános Iskola)







Gyógytestnevelés

gyógytestnevelés feladata, a tanuló speciális egészségügyi célú testnevelési foglalkoztatása, célja, hogy a gyermek minél előbb olyan egészségi állapotban kerüljön, hogy ismét bekapcsolódhasson az iskolai testnevelési foglalkozásba.
Gyógytestnevelésre azok a tanulók kerülnek, akiket az iskolaorvos vagy a szakorvos mozgásszervi, belgyógyászati problémával beutal (javasolja a tanórákon való részvételét).
A gyógytestnevelésre utalt gyermekek a II/A vagy a II/B besorolással kerülnek ellátásra.
– A II/A besorolású tanulók iskolai testnevelési órákon részt vehetnek az orvos által előírt megszorítással, de kötelező jelleggel a gyógytestnevelés órákon kell részt venniük heti 3 órában.
– A II/B besorolású tanulók az iskolai testnevelésen nem vehetnek részt, a gyógytestnevelési órákon azonban heti 3 órában kötelező részt venniük. A gyógy-testnevelők területi megosztásban dolgoznak, de jelenleg sem elég státusszal sem elég szakemberrel nem rendelkezünk.

Korai fejlesztés, konduktív fejlesztés

Az Nkt. 18. § (2) bekezdés a) pontja szerinti gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás (a továbbiakban: korai fejlesztés és gondozás) feladata a komplex koragyermekkori prevenció, tanácsadás és fejlesztés, az ellátásra való jogosultság megállapításának időpontjától kezdődően a gyermek fejlődésének elősegítése, a család kompetenciáinak erősítése, a gyermek és a család társadalmi inklúziójának támogatása érdekében. A korai fejlesztés és gondozás tevékenységei a komplex gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai tanácsadás, a kognitív, a szociális, a kommunikációs és a nyelvi készségek fejlesztése, a mozgásfejlesztés és a pszichológiai segítségnyújtás.
– A korai fejlesztés és gondozás megkezdésére a szakértői bizottság tesz javaslatot
–  A szakértői bizottság a tizennyolc hónapnál fiatalabb gyermek esetében szakértői véleményét a gyermek külön vizsgálata nélkül, a neonatológia, csecsemő és gyermek fül-orr-gégegyógyászat, audiológia, szemész, ortopédia és traumatológia, gyermek- és ifjúságpszichiátria, fizikális medicina és rehabilitációs orvoslás, orvosi rehabilitáció csecsemő- és gyermekgyógyászat szakterületen, illetve gyermek-neurológia szakorvos által felállított diagnosztikai vélemény és terápiás javaslat alapján is elkészítheti.
– 18 hónaposnál fiatalabb gyermek SNI diagnózis nélkül is részeülhet tanácsadásban szakszolgálati keretben.
A gyermekeket és szüleiket a Pitypang Bölcsőde és Gyermekközpont speciális részlegében fogadjuk, ahol szépen berendezett fejlesztő szobák, tornaszoba és terápiás medence is rendelkezésükre áll. A szülők támogatást, megerősítést kaphatnak gyermeknevelési gondjaik megoldásához.

Iskolai- és óvodapszichológiai koordináció

Az iskola- és óvodapszichológus koordinátor feladata a járásban dolgozó iskola- és óvodapszichológusok összefogása, segítése.
Igény szerint egyéni és csoportos konzultációs lehetőséget biztosít a nevelési-oktatási intézményekben foglalkoztatott pszichológusok számára, szakmai segítséget nyújt nekik szűrésekkel kapcsolatos kérdésekben, kettős vezetést igénylő csoportfoglalkozások vezetésében, az általuk ellátásban részesített gyermekekkel kapcsolatban felmerülő szakmai kérdésekben.
Konzultációs lehetőséget biztosít a nevelési-oktatási intézményekből érkező pedagógusok számára. Feladatai közé tartozik még a Szakszolgálat és a nevelési-oktatási intézmények közötti kapcsolat, kommunikáció segítése.
Az iskola- és óvodapszichológus koordinátor kapcsolatot tart a miniszter által az országos szakmai irányítási feladatok ellátásában való közreműködésbe bevont Országos Iskolapszichológiai Módszertani Bázissal.

Tehetséggondozás

Tehetséggondozás magába foglalja a korai tehetség felismerését, személyiségfejlődésének támogatását, tanácsadást, támogatást a szülőknek. Tehetséges gyermek esetében több szinten próbáljuk a gyermek kibontakozását, valamint a család elé gördülő nehézségek feloldását segíteni.

Pályaválasztás, továbbtanulás

Rendszeresen indítunk pályaorientációs csoportfoglalkozást a 7-8. és a 11-12. évfolyamosok számára. A foglalkozás-sorozat a tanulók önismeretének elmélyítésén és széleskörű információnyújtáson keresztül járul hozzá a sikeres pályaválasztási döntés meghozatalához.

Sokszínű módszerek teszik a foglalkozásokat érdekessé és hatékonnyá:
– Önértékelő tesztek, melyek az egyéni képességeket érdeklődést, térképezik fel,
– Felvételivel kapcsolatos tematikus honlap tartalmak, ismeretek átbeszélése,
– Egyéni, illetve társas feladatok és gyakorlatok, melyek megoldása és közös kiértékelése növeli a résztvevők önmagukról való tudását.
– Konkrét pályaismereti kisfilmek, információk bemutatása

A csoportfoglalkozásokat összesen 6+1 alkalommal tartjuk. Az utolsó találkozás egy, a szülők számára biztosított csoportos konzultációs lehetőség.

Helyszín: 2040 Budaörs, Budapesti út 54. (Polgárok Háza)

Kiemelendő, hogy az iskolaválasztás kérdéskörében továbbra is megmarad a család, a szülők felelőssége, tehát a végső döntést ők hozzák meg. Elsősorban olyan tanulók jelentkezését várjuk, akik rendelkeznek a téma iránti érdeklődéssel és motivációval.